30 september 2011

Lion 4 månader!


Då har Lion redan hunnit fylla 4 månader och han växer så det knakar (iallafall tjockleken). Var på bvc härom dagen och nu är han 65 cm och väger ca 7,3 kg. Jämför man med Linus, så var de ju precis lika vid 3 månader, men nu är Lion kortare fast väger lite mer. Kul att se hur det blir nästa månad. Jag visste ju att Lion lagt på sig mycket vikt den senaste månaden. För han har ätit varje till varannan timma på nätterna, suck! På bvc fick vi bra tips på hur vi kan få stopp på detta. Niclas fick ta honom i ett annat rum och inte komma in med honom till mig förrän 6-8 timmar efter senaste amningen. Detta brukade ta 1-3 nätter innan det skulle bli bättre. Vi fick 2 jobbiga nätter, framförallt för Niclas. Men så inatt... Lion sov utan problem mellan 20-04!!! Underbart:) Hoppas att det fortsätter så.
Annars fortsätter utvecklingen. Han har inte längre bekymmer med att ligga på mage och han har blivit mycket bättre i sin sneda rygg. Han kan vända sig åt båda hållen, men det var tydligen roligast de första dagarna. Nu vänder han sig ganska sällan. Däremot förflyttar han sig mycket. Lägger man honom i babygymmet, så hittar man honom en bit utanför efter bara en liten stund. Fast att han legat på rygg hela tiden.... Han vickar och vrider på sig så att han förflyttar sig helt ofrivilligt. Kanske inte så konstigt att han nästan inte har något hår kvar:) Jag har också hamnat i en riktig hårtappar period. Men vet ju hur det var med Linus. Under graviditeten tappar jag nästan inget och får äntligen hyfsad bra hårkvalitet, men några månader efter förlossningen, då rasar allt av. Så snart är det tillbaka till det gamla vanliga supertunna:(

Här är Linus ca 4 månader. Undrar om Lion också kan börja använda hoppgunga nu? Fast jag tror vi får vänta lite. Han känns inte lika stabil i ryggen. Blir som en hösäck om vi försöker få honom att sitta. Men det är ju ingen brådska direkt!

Linus var ofrivilligt busig inatt. Han sov inne hos mig och fick tag på min vattenflaska när han blev törstig. Han är van att ha sin nappflaska med vatten i sängen och när han druckit släpper han den bara och fortsätter att sova. Blev lite tokigt när han gjorde detsamma med min flaska. Jag vaknade av att det var en riktig sjö i sängen!!! Fick byta pyjamas på Linus, byta lakan och gräva mig igenom flera lager av madrasser för att lägga en massa handdukar emellan. Det var verkligen dyblött!!! Detta resulterade i att Linus och jag inte kunde sova på 1,5-2 timmar!!! Typiskt, när vi äntligen fått Lion att sova gott... Men är ändå ganska pigg idag! Det kanske är tack vare energin jag fick igår på cross-trainingen:) Härligt att äntligen köra ett tufft pass och kroppen kändes frisk och hyfsat stark!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar