23 maj 2012

Oordning på dagis

Den senaste tiden har jag inte haft någon bra känsla på Linus dagis. Det känns som att det är nya fröknar var och varannan dag. Jag kom på det idag, att jag skulle uppskatta om de hade en tavla där de kan skriva vilken eller vilka fröknar som är borta och vad vikarierna heter. För som det är nu, så möts man nästan alltid av någon okänd vid lämning, som knappt säger ett ord. Ska ta upp detta med dem imorgon, om jag får chans att prata med någon ordinarie förståss.

Idag var alla barnen ute och lekte för första gången vid lämning. Ute hittade jag bara en fröken, en vikarie som jag inte kände igen, men som tydligen varit där någon gång tidigare. Lion bar jag och Linus klamrade sig fast i mina kläder och grät. Normalt sett kommer ju då en fröken, som tar upp Linus i famnen och försöker få honom på andra tankar. Men inte idag inte. Hon som var ute stod bara och såg på (alla andra barn var lugna). Jag fick ögonkontakt med henne flera gånger, samtidigt som jag försökte förklara för Linus att han skulle släppa mig, för att jag skulle iväg. Men hon bara tittade tillbaka och stod kvar!!! Grrrrrr!!!!! Tillslut fick jag säga till henne att jag behövde hjälp och då äntligen kom hon. Men hon satte sig bara på huk brevid honom och pratade. Linus kunde ju inte bry sig mindre om henne...

Tillsist kom äntligen en av de ordinarie ut och tog direkt Linus i famnen och jag kom därifrån. Visst det kan inte vara så lätt att vara vikarie, men för mig skulle det falla sig väldigt naturligt att ta upp ett ledset barn, som inte vill bli lämnad!!!

Vid hämtningarna är det inte mycket bättre. Väldigt svårt att någon gång få veta något om dagen. Vilan är dock det viktigaste att få information om. Igår sa jag till flera fröknar att Linus slutat sova middag. Så igår sov han inte, men vilade i soffan en stund. Perfekt! Idag undrade jag om det funkat bra utan hans vila. Nä, men han har sovit, ska han inte det? Jaha, det var ju inte bra. Har han sovit länge då? Öhhhh, jag vet inte, jag var inte där. Tydligen visste inte heller den andra fröknen något om det. En annan hade slutat för dagen och en var på rast. KUL att de har sån koll! Detta händer dessutom ganska ofta. Ännu en sak att ta upp med dem imorgon.

Jag känner att jag har noll koll på vad de gör om dagarna. Jag vill ju gärna veta lite vad som händer. Men de känns som att de aldrig har tid att prata med en. Även där tycker jag att de skulle kunna skriva upp lite kort om dagen på en tavla, så man får en liten inblick.

Linus kan man ju inte direkt lita på. Som idag, när han spontant sa att fröknarna aldrig leker, utan bara går iväg och grejar. Är det så, är det ju inte så kul. Men han kan lika gärna mena att det hänt en gång under dagen att de gått iväg.

Nu är det ju inte så länge till, som han är på detta dagis. Men vill ändå att det ska vara lite bättre ordning tiden som är kvar. Det som är skönt är iallafall att Linus inte vill gå hem när jag kommer. Att han har kul är ju ändå det viktigaste!!
Nu sover de sött i bäddsoffan båda två... Undrar om de ska ta hand om varandra inatt? Haha, blir nog till att flytta dem till sina sängar sedan. Lion har faktiskt sovit riktigt bra i sitt rum! Vi har fått gå upp någta gånger och ge honom nappen, men han har alltid somnat om direkt. Det tar sig!!
Idag har Lion provat mina skor...
...och skrattande kört Linus i lära-gå-vagnen.
Strax innan läggning kom glassbilen och Linus fick handla för första gången sedan vi flyttat hit. Han valde helt själv, berättade vad han ville ha för tjejen och betalade. Blev dock lite besviken när han fick lådan... Men jag ville ju bara ha en glass, mamma!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar