25 maj 2012

Vinterförberedelse och ännu en ny lekkompis

I vintras när vi försökte få tag på ved, så upptäckte vi att det var jättesvårt. Tydligen är det nu på sommaren man fixar sådant. Så Niclas beställde 4 kubik härom dagen och igår dumpades den på uppfarten. Jag var iväg på ett litet bloggevent igår kväll när det kom, så Niclas hade fullt upp att försöka få undan tillräckligt med ved, för att jag skulle kunna komma in med bilen. Men det var precis att jag klarade det. Det var ingen liten vedhög!!
Jag fick lite "hjälp" av Linus i förmiddags när jag höll på. Sedan ropade några grannbarn på honom, så jag lät honom gå över och leka på deras gård. Men jag sprang hela tiden och kollade till dem, så plockandet med veden blev ju inte jätte effektivt. Fast jag fick undan en hel del iallafall. Sen fortsatte vi med jobbandet när Niclas kom hem. Jag trodde inte att vi skulle lyckas få bort allt idag och absolut inte få plats, men...
Vi fick in allt i car-porten, så nu är det både uppröjt och uppladdat med ved inför vintern:)
När Linus lekt klart hos kompisen, följde August med oss hem för lite lek. De tog varandra i hand och spatserade in till oss! Jag fick då bra tid till att laga lite mat.

Efter lunchen kom en katt på besök hos oss. En otroligt gullig liten katt, som älskade att leka med Linus! Den var hos oss i säkert 2 timmar innan den försvann. Linus jagade katten och sedan jagade katten Linus och så höll de på! Den kom sedan tillbaka efter någon timma och lekte ett bra tag till och nu ikväll var den här igen.
Lion undrade vad det var för något:)

Själv undrade jag om det var en katt som kommit vilse. Så jag kollade lappen på hans halsband. Den bodde 5 minuter härifrån, men kändes fortfarande som en kattunge och hängde här nästan hela dagen. Så jag tog en lite promenad dit och pratade med ägaren. Nej, den var inte bortsprungen, men han hade alltid undrat vart katten tog vägen på dagarna. För den brukade försvinna vid 9 på morgonen och inte komma hem förrän vid 22-23-tiden.

Vi pratade en stund och jag fick veta att katten var lite drygt ett år, hade kommit från ett katthem, bott i stan ett tag och nu sedan ca 1,5 månad tillbaka bodde den här. Amy hette katten, som tydligen var en hona. Skönt att den inte var bortsprungen och saknad och kul för oss att den gillar att vara här och leka. Jag älskar ju katter och Linus har haft jätteskoj med den och tror att det är hans katt nu!

Nu på kvällen har Linus hängt med Vanja, som ju är en annan granne och vi har grillat lite. Lagom till att vi var färdiga, så skulle ytterligare några andra grannar tända sin grill. Men vi hade så bra värme på vår, så de grillade här istället. Jag verkligen älskar detta ställe! En riktig idyll vi bor i med Bullerby-känsla. Alla grannar är toppen och det kryllar av ungar. Kan det bli bättre???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar