7 december 2011

Känner mig maktlös:(

Usch, vilken eftermiddag... Eller allt började när jag skulle hämta Linus från förskolan vid 11. Det är en bit mellan den och där jag parkerat bilen. Bar Lion i babyskyddet och Linus fick gå själv. MEN vill Linus gå till bilen... Nope, det vill han inte. Jag försöker allt jag kan komma på för att få honom att gå. Men inte... Tillslut slänger han sig på den blöta backen, utan överdragsbyxor (då vi bara skulle till bilen). Jag fick tillsist ta honom under ena armen och babyskyddet under andra. Men detta gick bara en liten bit, sen blev det alldeles för tungt. Jag försökte då ta tag i honom och mer eller mindre släpa med mig honom. Då viker han bara benen, så jag fick inte med mig honom då heller. SUCK!!!! Tillslut lyckades jag ändå dra med mig honom hela vägen till bilen. Jag var helt slut och Linus grät så att tårarna sprutade och snoret rann:(

Väl hemma var det dags för Linus att äta lunch. Men det var ingen idé att ens försöka. Han ville bara ha napp och kanin och sova. Så han fick lägga sig direkt.

En halvtimma senare, när Lion skulle sova och jag skulle passa på att slumra en stund. Efter flera nätter med otroligt lite sömn och en förkylning som inte vill bli bättre, så behövde jag verkligen få sova en stund! Nej, då ropar Linus från övervåningen. Han ville inte sova!!!! Gahhhhhhh!!

Lion börjar skrika och jag fick gå ner och söva honom. Sedan tog det 1 timma innan Linus äntligen somnade. Lagom tills dess hade Lion vaknat igen.... Jag höll på att gå sönder av trötthet! Men som tur var så somnade Lion om efter lite mat och jag fick sovit en stund.

När jag sedan fått liv i Linus, var det äntligen dags för honom att få lite mat i magen. Klockan hade då hunnit bli 14.30 och allt han hade fått i sig på hela dagen var 2 dl välling och lite frukt. Det visade sig som vanligt bli en kamp som vanligt...

Vi har testat allt, vad gäller matning. Allt från att låta honom strunta i att äta, till att muta, eller läsa bok, se film. Alla experter hävdar ju att barn äter när de är hungriga och man ska inte tjata och sådant. Men det vi märkt är att det inte funkar på Linus. Han struntar bara i att äta och vill tillslut bara sova. Han blir så trött och slö, när han inte får någon energi. Så idag gav jag mig inte. 2,5 timmar satt han vid matbordet!!!! Han fick t o m pepparkaka, för att komma igång och få upp energin lite. Efter denna kamp hade han äntligen fått i sig en ok portion mat och han blev sitt vanliga pigga och glada jag! Men då hade altså klockan redan hunnit bli 17! Jag som tänkt att vi skulle gå ut och leka. Han, jag och Lion hade definitivt behövt både dagsljus och frisk luft idag. Usch, jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till! Dagishämtningen får jag väl lösa genom att ta med vagnen. Även om det känns onödigt att hålla på med vagnen in och ut ur bilen, för bara en liten bit. Men någon annan lösning har jag inte och matproblemet har jag verkligen ingen bra lösning på:(

De flesta dagarna när jag är ensam med båda barnen, går den mesta tiden åt till matlagning, uppröjning, matning av de båda, blöjbyten och sövning. Hinner ju knappt varken leka eller komma utanför dörren. Känns helt sjukt! Har alla det såhär som har 2 barn???

3 kommentarer:

  1. Kämpa på Cissi! Hur trött du än är så fixar du det! Tycker du är jätteduktig! Följer din blogg och beundrar dig! (och andra föräldrar som hinner och fixar allt) Stor enegikram till dig! /Jenny Haritz

    SvaraRadera
  2. Hej Cissi!
    Du är verkligen inte ensam! Alla småbarnsföräldrar med fler än 1 barn har det så här... försök inte stressa upp dig över allt du inte hinner med. Ta det du hinner. Jag har märkt att jag mår mycket bättre av det. Ibland blir det inte som man tänkt sig :-) Alla vi föräldrar ska ha en riktig klapp på axeln som faktiskt gör ett toppen bra jobb med att ta hand om våra små skatter!!
    Kramar

    SvaraRadera