1 december 2011

Lion 6 månader och sjukhusbesök...

Kan inte Lion fortsätta att vara bebis i några år, så att jag blir mätt på det! Älskar att han utvecklas, men vill att bebistiden ska vara längre! Men, men, nu har han redan hunnit bli ett halvår. Det har gått så fort! Samtidigt känns det som att det var minst ett år sedan jag var gravid och gick igenom en förlossning.
Han fortsätter att vara en underbar bebis, nästan alltid glad. Fast nu är det nog fler tänder på gång och han verkar vara besvärad av det. Tror även det är tandsprickningen som gjort att han de senaste dagarna haft världens diarré:( Så fort man bytt en blöja är det dags igen. Det har gjort att hans stackars rumpa blivit helt illröd och t o m skinnflådd. Stackarn, har så ont så ont. Vi blev rådda av sjukvårdsupplysningen igår kväll att åka in till östra, för att få lite råd om hur vi ska göra rumpan bättre. Men där visste de inte så mycket och vi blev hänvisade till bvc. Så där var vi idag och fick bra tips. Hoppas det blivit bättre tills imorgon!
På bvc passade jag på att väga honom också. Nu väger han 8210g, jämfört med Linus i samma ålder som då vägde 8090g. Det är ju nästan ingen skillnad alls!!!
Däremot ser de väldigt olika ut tycker jag. Enda likheten är väl näsorna. Jag älskar att jämföra de båda:)

Lion har de senaste dagarna kommit på hur han kan ta sig framåt. Han skjuter upp rumpan och lägger sig nästan i krypläge, lutar sig framåt och faller ner på mage igen. På så sätt kommer han fram en liten, liten bit:)

Amningen fortsätter som tidigare med var tredje timma på dagen, förutom vid lunch och till kvällen, då han får mat och gröt. Nätterna växlar kraftigt. Ibland äter han bara vid 5 på morgonen och vissa nätter 3 gånger!!!
Idag kom äntligen vår nya soffa!!! UNDERBART! Lagom till att vi ska ha kalas för Lion på lördag. Soffan är stor och härlig. Nu behöver vi bara ett nytt mindre soffbord och någon tavla på väggen, så det blir lite färg.
Idag var det Linus sista dag på sitt dagis. På måndag börjar inskolningen på hans nya. Det ska bli så skönt att slippa åka buss i 4 timmar varje dag för att lämna och hämta honom. Jag kommer både få mer tid att greja hemma och att umgås med Lion. Vilket gör att jag får bättre tid med Linus, när jag hämtar honom:)

Hans hand förresten... Den brände han på en glödlampa härom dagen. Han som är väldigt smärttålig, grät länge, länge. Även dagen efter. Jag fick rådet att smörja på aloe vera-salva på brännskadan och ha handen i bandage. Det hjälpte mycket, men när jag ändå var inne på östra med Lion, så fick de titta på Linus hand också. Det hade blivit en stor blåsa, så de tog hål på den och lindade in den i ett ordentligt bandage. Linus tyckte bara det var kul på sjukhuset och bryr sig inte alla att han bara kan använda en hand:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar